У Нацраді популярно пояснили Freedom House, чому заборонили російський «Дождь»

11
Національна рада з питань телебачення і радіомовлення України оприлюднила офіційний коментар щодо заборони ретрансляції російського телеканалу «Дождь». 

У коментарі Нацради, що було оприлюднено у відповідь на заяву віце-президента Freedom House із міжнародних програм Роберта Германа, зазначено, що телеканал «Дождь» було вилучено з переліку програм, зміст яких відповідає вимогам Європейської конвенції про транскордонне телебачення і законодавства України, виключно на законодавчій основі.
«Служби Національної ради, які постійно проводять моніторинг як іноземних, так і вітчизняних мовників, виявили невідповідність програмного наповнення каналу («Дождь») українському законодавству», − ідеться у повідомленні.
Крім того, у відомстві підкреслили, що було зафіксовано поширення комерційної реклами, що є порушенням вимог частини дев’ятої статті 13 Закону України «Про рекламу» («трансляція (ретрансляція) реклами, що міститься у програмах та передачах іноземних телерадіоорганізацій, що транслюються (ретранслюються) на територію України, у разі якщо іноземні телерадіоорганізації не підпадають під юрисдикцію держав – членів Європейського Союзу або держав, які ратифікували Європейську конвенцію про транскордонне телебачення, забороняється»). 
До слова, Російська Федерація не ратифікувала Конвенцію, отже, на телеканали, які діють під її юрисдикцією, поширюється зазначена норма. 
Крім того, неодноразово фіксувалося поширення в програмах телеканалу «Дождь» інформації, що не відповідає вимогам частини другої статті 6 Закону України  «Про телебачення і радіомовлення» («не допускається використання телерадіоорганізацій для закликів до розв’язування війни, агресивних дій або їх пропаганди») та частини першої статті 28 Закону України «Про інформацію» («інформація не може бути використана для закликів до повалення конституційного ладу, порушення територіальної цілісності України, пропаганди війни, насильства, жорстокості, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, вчинення терористичних актів, посягання на права і свободи людини»).
У відомстві також нагадали, що вони двічі зверталися до керівництва компанії з листами, повідомивши про необхідність усунення порушень трансляції комерційної реклами (19 лютого  і 10 травня 2016 року). 
Спершу компанія відповіла, що вирішує проблему, а 2 серпня 2016 року повідомила, що її вже вирішено. Мовляв, для України зроблено окремий IP-протокол без реклами, і що більшість провайдерів транслюватимуть мовника без реклами. Однак наступні моніторинги програм цього іноземного мовника підтвердили, що порушення тривають. Оскільки не всі провайдери програмної послуги брали програми каналу з Інтернету, велика частина отримувала їх через супутник, тобто глядач бачив комерційну рекламу.
Також у Нацраді підкреслили, що у сюжетах програм телеканалу «Дождь» неодноразово транслювалася інформація, що свідчить про невизнання державних кордонів та посягання на територіальну цілісність України, зокрема в ефірі й на сайті мовника демонструвалася карта, де Крим позначається як складова частина території Російської Федерації. 
«Також в окремих висловлюваннях журналістів телеканалу містилася інформація про наявність державного кордону між Кримом і Україною. У коментарях генерального директора «Дождя» Наталії Синдєєвої, звучить: «Відповідно до статті 65 Конституції Російської Федерації Республіка Крим є суб’єктом Російської Федерації». Законослухняність керівника каналу зрозуміла й не має нічого спільного з положеннями Конституції України. Тому це рішення українського регулятора є правомірним як із правового,  так і з морального погляду», − пояснили у Нацраді. 
 
Ухвалюючи рішення щодо телеканалу «Дождь», Національна рада керувалася також статтею 28 Європейської конвенції про транскордонне телебачення, де, зокрема, зазначається, що жодне з положень Конвенції не заважає сторонам її підписання застосовувати суворіші й детальніші правила порівняно з тими,  які передбачені в цьому документі.
«В Україні радіочастотний ресурс обмежений і є прерогативою держави, натомість через Інтернет і супутниковий зв’язок вітчизняний глядач може переглядати програми телеканалу «Дождь», − підкреслено у повідомленні. 
Також Нацрада звернула увагу на те, що цей телеканал було вилучено з кабельних мереж Російської Федерації, тому «надзвичайно важливою і позитивною стала б підтримка міжнародними організаціями вільного розповсюдження каналу у власній країні та забезпечення права російських глядачів на свободу слова і можливості отримання альтернативних точок зору на суспільні події».

Коментарi

Коментарiв